شرح وظایف کلی معاونت طرح و توسعه
الف) خلاصه وظایف:
اعمال مدیریت پروژههای عمرانی از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، هماهنگی و کنترل ، با توجه به اندازه و پیچیدگی طرح های عمرانی در چارچوب سیاستها، برنامهها، اولویت ها و قوانین و مقررات موضوعه . برنامه ریزی و نظارت بر زمینه های سرمایه گذاری، مشارکت مردمی ، انجام مطالعات اجتماعی و تدوین نظامهای بهره برداری از طرحهای عمرانی، مستندسازی طرح های عمرانی، بررسیهای زیست محیطی، تغذیه مصنوعی، ساماندهی سواحل و مهندسی رودخانه، انجام فعالیتهای علمی و تحقیقاتی در راستای اجرای مفاد نظامنامه تحقیقات در شرکتهای آب منطقه ای، انتخاب مشاوران و پیمانکاران و نظارت بر حسن اجرای مفاد قراردادها بر اساس قوانین و مقررات و ضوابط مورد عمل.
ب) شرح وظایف اصلی:
• بکارگیری و هدایت کلیه عوامل درون سازمانی و برون سا زمانی در مطالعه و اجرای طرح های توسعه منابع آب به منظور دسترسی به اهداف و برنامه ها در چارچوب سیاستها و اولویتهای تعیین شده.
• برنامهریزی و نظارت بر کلیه مراحل مطالعه و اجرای طرح های توسعه منابع آب با هماهنگی واحدهای ذیربط.
• نظارت بر حسن اجرای طرح های عمرا نی و قراردادهای در دست اجرا و کنترل پیشرفت عملیات با توجه به برنامه های از پیش تعیین شده.
• برنامه ریزی و هماهنگی و نظارت بر تعیین مشخصات و سیمای طرحها و ارزیابی زمینه های جلب مشارکت تشکلهای مردمی در سرمایهگذاریها.
• نظارت بر مطالعات و بررسی های زیست محیطی ، مطالعات اجتماعی و تدوین نظامهای بهره برداری و مستند سازی طر حهای عمرانی در کلیه مراحل مطا لعه و اجرای طرح.
• ارائه خدمات مشورتی و پشتیبانیهای تخصصی به مجریان طرحها با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی در ارتباط با فعالیتهای محوله.
• اعلام برنامه های مطالعاتی و اجرائی و مشخصات فنی و احجام عملیات مورد نظر طرحهای عمرانی به معاونت برنامهریزی شرکت.
• همکاری با دفتر برنامه ریزی آب در تهیه و تنظیم برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت و پیش بینی برنامه های زمانی مطالعات و عملیات اجرائی طرح های عمرانی.
• بررسی، پیشنهاد واتخاذ روش های مناسب در انتخاب مشاوران و پیمانکاران واجد شرایط، تعیین صلاحیت و انتخاب مجری، تهیه شرح خدمات، بررسی و رسیدگی به صورت وضعیت های موقت و قطعی، امور اعتباری ، تشکیل کمیته های تخصصی ، در مراحل مطالعه و اجرا و مراحل مختلف طرح با رعایت قوانین، مقررات، آئین نامهها و بخشنامه های موضوعه.
• برنامه ریزی و هماهنگی با معاونت بهره برداری در طول دوره تضمین و تحویل موقت و انجام هماهنگی های لازم به منظور بهره برداری بهینه از طر حهای عمرانی.
• تهیه و تدوین گزارشات تحلیلی ادواری و سایر گزارشات مدیریت ی از وضعیت طرح های عمرانی و ارائه پیشنهادات ضروری به مقام مافوق.
• هماهنگی و نظارت در استقرار بانک اطلاعاتی طرح های عمرانی به منظور دسترسی سریع به آمار و اطلا عات و تهیه گزارشات تلفیقی و مدیریتی.
• انجام تحقیقات لازم در زمینه منابع آب و تأسیسات آبی و برق آبی و به کاربردن دستاوردهای علمی و پژوهشی حاصله و روشهای جدید علمی و فنی در صنعت آب.
• برنامهریزی تحقیقاتی و همکاریهای تخصصی با پژوهشگران و مؤسسات پژوهشی به منظور توسعه علمی، فنی و اقتصادی در امور مربوط به اهداف و وظایف شرکت.
• انجام مطالعات و اجرای سیستم های دفاع غیر عامل برای طرحهای منابع آب.
• نظارت بر تهیه و اجرای طرحهای مهندسی رودخانه، ساماندهی سواحل دریاها و دریاچهها و تغذیه مصنوعی.
• بررسی و پیشنهاد روشهای جدید نظام فنی و اجرایی صنعت آب.
• انجام مطالعات میراث فرهنگی.
• تشکیل کمیته فنی شرکت و بررسی طرحهای مطالعاتی با اخذ مجوز از مقامهای مربوطه.
• کنترل و نظارت بر واحدهای تابعه در تمام مراحل مطالعه و اجرای طرحهای توسعه منابع آب و مهندسی رودخانه و سواحل.
• بررسی روشهای انجام کار و پیشنهاد روشهای مناسب تر براساس قانون افزایش بهره وری در تمام فعالیتهای ذیربط اعم از نیروی انسانی و نوع اجرای کار پیمانی و مشاورهای.
• انجام سایر وظایف محوله.
شرح وظایف کلی دفتر طرح های توسعه منابع آب
الف) خلاصه وظایف:
برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی به منظور تصویب مطالعات مراحل اول و دوم طرح های سد و شبکه و خطوط آبرسانی، نظارت بر انجام کلیه عملیات اجرائی شرکت، ایجاد ارتباط با عوامل داخلی و برون سازمانی به منظور دسترسی به اهداف از پیش تعیین شده در چارچوب سیاست ها و قوانین و مقررات مربوطه.
ب) شرح وظایف اصلی:
• برنامهریزی و نظارت بر حسن اجرای انجام کلیه عملیات طرح های منابع آب و قراردادهای در دست اجرا .
• همکاری و انجام پشتیبانی های تخصصی و فنی با مدیران طرح ها در کلیه مراحل مطالعاتی و اجرائی طرح های منابع آب.
• همکاری و هماهنگی مستمر با واحدهای بهرهبرداری در طول دوره تضمین و تحویل موقت طرح های منابع آب.
• تشکیل کمیته های تخصصی ذیصلاح و همکاری در اعمال نظارت کارفرمایی آنها برای بررسی و اظهار نظر در انجام مراحل مطالعاتی طرح ها.
• هماهنگی جهت تحویل موقت و قطعی طرح های توسعه منابع آب حوزه طرح و توسعه و تأئید طرحها.
• برنامه ریزی، هدایت و نظارت مستمر بر فرآیند مطالعات در مراحل شناخت، توجیهی و طراحی تفصیلی در طر ح های توسعه منابع آب و مطالعات اجتماعی و زیست محیطی طرح ها و نیز مطالعات میراث فرهنگی و سیستم های دفاع غیرعامل.
• همکاری در انجام امور انتخاب مشاوران و پیمانکاران، تهیه شرح خدمات، بررسی و رسیدگی و تصویب صورت وضعیتها، تعیین صلاحیت و انتخاب مجری، کنترل و برآورد هزینه ها و سایر موارد با رعایت قوانین و مقررات.
• برنامهریزی و هماهنگی لازم بر انجام مطالعات و بررسی های >>مهندسی ارزش<< -در خصوص طرح های توسعه منابع آب
• برنامهریزی و نظارت بر حسن اجرای مصوبات کمیته های تخصصی و ویژه طرح های منابع آب در حوزه طرح و توسعه.
• همکاری و هماهنگی به منظور ایجاد ارتباط بین عوامل و واحدهای درون سازمانی و برون سازمانی در مطالعه و اجرای طر حهای توسعه منابع آب.
• ایجاد ارتباط و هماهنگی با دفتر برنامه ریزی آب در تهیه و تنظیم برنامه های مطالعات و عملیات طرح های منابع آب و انجام امور تنظیم موافقتنامهها و امور بودجه.
• تهیه و تدوین گزارشات تحلیلی از وضعیت طر حهای منابع آب در دست اجرا و ارائه پیشنهادات اصلاحی.
• برنامه ریزی و پیگیری مستمر جهت ساده سازی و بهینه نمودن طرح های منابع آب مطالعاتی و اجرائی به منظور کاهش زما نبندی و هزینه ها و با رعایت استانداردها و حفظ اهداف اصلی طرح.
• همکاری و هماهنگی در ایجاد و بکارگیری بانک اطلاعات و مکانیزه نمودن سیستمهای مربوطه و به روز نگه داشتن آن.
• همکاری و هماهنگی مستمر با کمیته تحقیقات شرکت و پیگیری اجرای مصوبات آن.
• کنترل فنی، نظارت و هدایت پروژه های تحقیقاتی شرکت.
• برنامهریزی و هدایت فعالیتهای مربوط به نشر، ترویج، اطلاع رسانی و کاربرد عملی نتایج و دستاوردهای پژوهشی شرکت.
• تهیه و اجرای طرحهای مهندسی رودخانهها، دریاها و تغذیه مصنوعی
• جلب سرمایهگذاری مردمی، فاینانس داخلی و بررسی و پیشنهاد استفاده از تسهیلات خارجی.
• ساماندهی و نظارت بر اعمال نظرات کمیته فنی ذیصلاح در تصویب طرحها و اقدام لازم جهت تصویب مراحل مختلف مطالعاتی طرحها.
• انجام سایر وظایف محوله.
شرح وظایف کلی دفتر فنی و امور قراردادها
الف) خلاصه وظایف:
انجام برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت در انتخاب مشاوران و پیمانکاران طرح های عمرانی، شرکت در جلسات کمیسیون های مناقصه و کمیسیون فنی، تنظیم قرارداد بر اساس ضوابط و مقررات مورد عمل، نظارت بر حسن اجرای قراردادها و رعایت مفاد قراردادها و حقوق شرکت و ایجاد ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی به منظور انجام بهینه و گردش عملیات.
ب) شرح وظایف اصلی:
• برنامه ریزی و هماهنگی لازم در خصوص انتخاب پیمانکاران و مشاورین طرح های عمرانی بر اساس ضوابط و مقررات مورد عمل.
• برنامهریزی و هماهنگی لازم در خصوص کمیسیون های فنی و شرکت در جلسات مربوطه.
• نظارت بر تعیین تکلیف قطعی قراردادهای مشاورهای و شرکت در جلسات مربوطه.
• نظارت بر انجام امور قراردادی طرح ها و ایجاد ارتباط و هماهنگی های لازم با مجریان طرح های عمرانی.
• انجام اقدامات لازم در جهت انتخاب مشاور برای مطالعه و اجرای طرح های عمرانی و تنظیم قراردادها بر اساس ضوابط و بخشنامهها و سایر قوانین و مقررات موضوعه.
• نظارت بر تعیین حق الزحمه مشاوران بر اساس ضوابط و تعرفه های قانونی و تعیین درصد حق الزحمه قطعی طبق ضوابط و برآوردهای مصوب.
• برنامه ریزی و نظارت بر انتخاب پیمانکار با هماهنگی مدیران طرح ها و واحدهای سازمانی بر اساس قوانین و مقررات و بخشنامهها و ضوابط مورد عمل.
• بررسی ادعاهای پیمانکاران و مشاورین و تهیه پاسخ لازم با هماهنگی مدیران طرح ها با در نظر گرفتن مفاد قراردادها و ضوابط مورد عمل.
• بررسی و رسیدگی به صورت وضعیت ها و تطبیق و تنظیم مجوزهای پرداخت بر اساس مفاد قراردادها و ضوابط مورد عمل.
• برنامهریزی و انجام اقدامات لازم به منظور رسیدگی به تأخیرات مجاز و غیر مجاز و صدور هرگونه اخطار به مشاورین و پیمانکاران بر اساس مفاد قراردادها و ضوابط مورد عمل.
• تسویه حساب نهایی با مشاوران و پیمانکاران طبق مطالعات تصویبی و صورت وضعیت های قطعی با هماهنگی مدیران طرحها و واحدهای مربوطه.
• نظارت بر ایجاد و استقرار سیستم مکانیزه اطلاعات و گزارش دهی بر اساس آمار و اطلاعات مربوطه.
• انجام سایر وظایف محوله.
شرح وظایف کلی گروه تجهیز منابع مالی و مشارکتهای مردمی
الف) خلاصه وظایف:
شناسایی، پیگیری و نظارت بر تهیه سیمای طر حهای مشارکت مردمی، بررسی و ارزیابی زمینههای مشارکت مردمی و برنامهریزی ، هماهنگی، نظارت و پیگیری امورات بانکی، تشکیل پرونده ها، پیگیری تشکیل تعاونی های مردمی، تشویق و ترغیب اشخاص حقیقی و حقوقی جهت مشارکت در سرمایه گذاریهای انجام شده و استفاده از تسهیلات بانکی. نظارت و پیگیری مطالعات اجتماعی جهت ایجاد تمایل سرمایه گذاران در مشارکت برای اجرای طرحها .
ب) شرح وظایف اصلی:
• شناسایی و پیگیری تهیه مشخصات طرح های قابل اجرای مشمول مشارکت مردمی و ارائه به بانک و کمیته مشترک مرکز .
• همکاری در تهیه سیمای طرح و ارسال به بانک کشاورزی با هماهنگی مجریان طرح و مهندسین مشاور و مسئولین ذیربط و انجام پیگیریهای لازم تا تصویب نهایی طرح.
• نظارت و اعلام نظر در مورد نحوه بررسی و ارزیابی اولیه زمینه های سرمایهگذاری و مشارکت مردمی در طر حهای استانی و ملی و انعقاد قرارداد بانکی با ذینفعان.
• برنامهریزی و نظارت بر انجام امور تشکیل و تکمیل پرونده های بانکی طرح ها و تکمیل مدارک مورد نیاز بانک عامل.
• هماهنگی و پیگیری لازم در تشکیل تشکل های مردمی(تعاونیهای آب بران) همکاری لازم با اداره کل تعاون و سازمان جهادکشاورزی استان در این خصوص.
• همکاری و هماهنگی با واحدهای درون سازمانی و برون سازمانی به منظور اجرای سیاست ها و مصوبات در خصوص جلب مشارکت ذینفعان در اجرای طرحها و استفاده از تسهیلات بانکی.
• استفاده از خدمات مشاورین دربررسیهای اجتماعی جهت ایجاد تمایل برای سرمایهگذاری و معرفی مناطقی مستعد و نظارت بر روند مطالعات اجتماعی طرح ها.
• ترغیب و تشویق اشخاص حقیقی و حقوقی جهت مشارکت در سرمایه گذاری و استفاده از تسهیلات قانونی.
• نظارت بر پیشرفت عملیات طرحهای سرمایهگذاری شده و انجام هماهنگیهای لازم و تهیه گزارشات مدیریتی.
• برنامه ریزی و نظارت بر بازپرداخت اقساط طرحهای به بهره برداری رسیده مشارکت مردمی.
• انجام سایر وظایف محوله